blue moon is rising

Sunday, February 27, 2011

10 Kebaikan Tidak Mengambil PTPTN


PTPTN atau nama penuhnya Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional merupakan sejenis skim bantuan yang ditubuhkan pada 1 Julai 1997 oleh kerajaan bagi membantu golongan yang tidak berkemampuan bagi mebiaya kos pengajian dan juga kos sara diri semasa melanjutkan pengajian. Walaubagaimanapun, PTPTN sbnrnya tidaklah membantu pelajar sepenuhnya malah ia merupakan "ah long" sbnr yang menyeksa pelajar dalam diam dgn kadar faedah yang agk tinggi juga walaupun hakikatnya peminjam hanya perlu membayar 3% faedah daripada jumlah keseluruhan yang dipinjam. Faedah = bunga= riba...HARAM 2 HUKUMNYA dalam Islam...

Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh BIRO PENDIDIKAN, PERGERAKAN PEMUDA UMNO MALAYSIA, didapati terdapat 40 000 peminjam tegar yang telah disenarai hitam kerana gagal melunaskan pmbyrn PTPTN ini disamping jumlah kadar pembayaran balik yang terlalu rendah iaitu hanya berjumlah rm93 juta berbanding rm418.5 juta jumlah yg spttnya dikutip oleh kerajaan. hmmm kn rugi namanya 2..

Isu PTPTN mengeluarkan pinjaman sebanyak RM7.9 bilion sehingga kini menunjukkan satu senario atau pun trend yang membimbangkan dari segi pelaksanaan visi dan objektif murni Kerajaan membantu pelajar.Di sini ak ingin menyenaraikan antara kebaikan yg diperoleh apabila tidak meminjam dgn PTPTN.. :-)



1. T'hindar dari dosa besar kerana tidak terlibat dgn riba.
2. Bebas dari hutang apabila bekerja kelak.
3. Bebas utk keluar negara nanti 
4. X pyh ssh2 nk ikt perut bila PT lmbt msuk
5. X perlu beratur pnjg di Bank Islam bila nk kuarkan duet
6. Gaji x dipotong apabila kuar graduate dan kerja
7. X perlu risau nk budget2 bila berbelanja
8. Peluang utk melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tnggi adalah cerah disebabkan tiada bebanan hutang
9. Kad matrik akn sentiasa putih dan bersih d'sbbkan tiada sbrng transaksi
10. sntiasa hidup b'sederhana x perlu boros dan x perlu b'jimat d'sbbkan jumlah p'blnjaan bulanan yg mantain.



Jadi jelaslah bahawa PTPTN sbnrnya m'bwa keburukan dan myusahkan b'bnding faedah yang mampu diperoleh...faedah dalam hutang ada la...jd, kerajaan perlu mengkaji semula skim bntuan ini. Cuba contohi kerajaan Kelantan yg memberi pnjaman secara Islam contohnya spt seorg shbt sy :
pinjam rm15 ribu
klu byr cash nnti dpt potongan 20%
ansuran plak X DAK sebarang faedah
yg 2 baru la btol2 nk m'bntu pljar...dah nama pun skim bantuankan...bknnya nk wat untung dgn myusahkan pljr..nk untung meniaga la...sekian, skiranya kenyataan ini menyinggung sesiapa sy memohon ribuan ampun dan maaf... 

2 comments:

  1. Betol.. Huhu tak tahu nak pinjam ke tak.. Tapi dia kan bole jadi biasiswa Kalau dapat ijazah kelas pertama

    ReplyDelete