blue moon is rising

Friday, November 25, 2011

Kita mungkin sama tp nasib kita berbeza

   Bila mana tiba2 terasa hilang ngantok, terasa nk menulis pulak malam ni..aku terasa nak meluahkan perasaan aku di sini.. walaupun bnda ni dh lma berlaku tapi terasa jgk nk m'ungkit dan mengimbas kembali sejarah hidup aku..aku jadi teringat blk msa lampau aku bila aku telah berkesempatan melawat AADK di daerah Muar bagi membuat kajian dalam tugasan kumpulan.

  
   Di sebelah rakan aku sapuan 2 adalah responden yg telah kami temu bual.. gmbr t'pksa digelapkan bagi melindungi maruah beliau. Kalau berdasarkan rekod Bong  (bukan nama sebenar) merupakan seorang penagih tegar yg mana rekod dia boleh tahan jahat jgk menagih selama 28 tahun, 5 kali msuk penjara dan 5 kali jugak keluar masuk pusat serenti. Dia beri alasan kurang kasih-syg dgn pengaruh kwn2 adalah punca dia terjebak dgn dadah.

    Peristiwa tersebut telah mengingatkn aku kembali zmn jahiliah aku dulu di mana ak pown pnh b'jinak2 dgn menatang 2 jgk masa umur 16 tahun sbb pgaruh kwn2 dan juga mungkin kurang ksh syg jgk kot sbb duduk dgn tok dan tok wan aku..jd sudah tentu diorg x lah setegas mak bpak aku dalam mendidik aku. Betul ckp Bong,dadah ni mcm rkk jgk,bila dh ketagih bkn sng nk berenti. tp alhamdulillah aku x pnh ketagih cuma bila ada br ak rs sket2. Lg1 yg buat aku setuju dgn dia bila dia kata org rmai pndai ckp je sruh brenti la apa pdhal diorg bkn berada di tmpt kita, diorg x alami apa yg kita rs.

   Mcm 2 la jgk dgn rkk, bila kita x isap rkk mmg la sng kita sruh kwn2 yg isap rkk brenti, smbg segala bagai psai dadah pdhal pnh ke rs sndiri bnda 2 mcm mana??? ak b'syukur walaupun ak jht dan gk sesat dulu tp ak x la kandas dlm akedemik. Aku berjaya jgk melanjutkan pljaran di IPTA mcm org2 bek lg skema yang lain.

   Sekarang aku dah bertaubat. Dah lama dh aku tinggal bnda2 mcm 2. Yg pasti aku berubah dulu disebabkan ada orang yg membimbing aku. Yg pasti bukan awek aku yang sekarang. Kat sni ak nk ucapkan setinggi2 penghargaan dan jutaan terima kasih kpd beliau sbb slalu sbr dgn prangai aku dgn berjaya ubah ak. Dlu ak mls smyg tp skunk x lg. Ak jaga solat aku. Dulu time skolah ak selalu ponteng puasa skunk x lg. Dlu ak x pndai bca doa qunut,x reti bca doa sjud sahwi, x reti nk smyg taubat..mcm2 lg la aku x reti tp sekarang x lg..

   Stp kali ak m'aplikasikan apa yg telah beliau ajar, ak pasti akan m'ingt kembali jasa2 beliau. Terima kasih sbb bimbing aku kembali ke pangkal jalan. Awek aku yg skunk hnyalah kutip hasil bukannya yg membentuk aku. Beliau layak mendapat laki2 yg sehebat beliau jugak. Terima kasih sbb merubah dan menjadi sumber inspirasi atas kejayaan aku sekarang. 

2 comments:

  1. mengubah lar wey, bukan merubah.

    behi tulis pendek2, tulis gok penuh sket. pemalas! wakaka.

    kalu ak awek mung, tobat kesot ati bace entry nih. hakhak

    lawo background, tao lar peminat setia one piece pom.

    ReplyDelete
  2. maafkan sy cg bm...sy dop pnda sgt psl morfologi ni..2 la psl..nsb bek awek ak jenis yg x ska mbca..ha3 mmg la..bkn mg tgk jgk kn

    ReplyDelete